A
Seyhan Karabay — Kan Davası 4:19
Erkut Taçkın — Yalvarırım Don Artık 3:28
Kim Bunlar — Sazlar II 4:46
Esmeray — Garip Anam 3:33
Taci Özmen — Gurbet Ele Selam 4:11
B
Hakki Yücel – Belki Güzeldir Güller 3:14
Mıhrıcan Bahar – Harmandan Gel Harmandan 3:19
Ömür Göksel – Senden Bana Yar Olanda 3:54
Sevil & Ayla – Aliyi Gördüm Aliyi 2:51
Rüçhan Çamay – Daha Dur 1:53
Zerrin Zeren – İnsan Doğarken Ağlar 2:41
Disco Div Div – Karanfil Ekermisin? 2:26
From the curator of “Bosporus Bridges Vol. 2” and “Saz Beat” now comes the compilation “Saz Beat II” on Corvo Records’ sublabel Global Pop First Wave. This follow-up offers a fresh choice of tracks exploring the sounds of Turkey in the 1960s and 1970s. Their extraordinary blending of Western and Turkish elements and the variety of styles thrown into the mix are so constantly surprising that digging deeper will only yield richer revelations.
The compilation presents a wide selection of music for dancing and listening, ranging from Anatolian rock to psychedelic pop and from oriental funk to far-out electrified folk. It contains an Anatolian rock anthem by Seyhan Karabay, superb harmonics and orchestral interplay by Erkut Taçkın, cool moog folk-funk by Hakki Yücel and Mıhrıcan Bahar, psychedelic sounds by Sevil & Ayla, smooth pop beats by Esmeray and Ömür Göksel, experimental pop approaches by Rüçhan Çamay and Kim Bunlar, heavy groove folk by Zerrin Zeren and Taci Özmen, and disco funk by Disco Div Div.
All tracks have been carefully restored and completely remastered for full sonic impact at Calyx Mastering, Berlin.
About the poster:
The İmç (İstanbul Manifaturacılar Çarşısı), Unkapanı/İstanbul, is a modernist building complex with allusions to bazaar architecture constructed in the late 1950s. The complex still exists and hosts different companies, among them many of the Turkish music labels that were active in the 1960s and 1970s and remain active today. Visually, the buildings are stuck between past and present, conserving elements of an era long passed away.
Listen
Format
Vinyl LP, comes with a fold-out poster showing the İmç building complex
strictly limited to 500 copies worldwide
CGPFW 005
Made in Germany. All rights reserved. 2015
Credits
- Complitation: Holger Lund
- Cover & Font Design: Julia Heitz
- Remastered & restored: Calyx Mastering Berlin
- Photo concept: Jonas Denzel, Julia Heitz, Holger Lund, 2014
- Photos: Jonas Denzel, 2014
- Poster design: Julia Heitz, 2015
Some praise…
“Global Pop First Wave hat es sich zur Aufgabe gemacht, internationale Popmusik der 1960er und 1970er Jahre wieder zu veröffentlichen. Es geht hier nicht um englische Pophits der westlichen Welt, die die globalen Musikverbreitungskanäle Radio, Fernsehen und Tonträgermärkte verkleistern…”
— HHV Mag (DE)
“Is there another country with such an indelibly exotic reserve of psychedelic pop, funk, folk and rock waiting to be savoured than Turkey?…”
— Shindig Magazine (UK)
Reviews
Global Pop First Wave hat es sich zur Aufgabe gemacht, internationale Popmusik der 1960er und 1970er Jahre wieder zu veröffentlichen. Es geht hier nicht um englische Pophits der westlichen Welt, die die globalen Musikverbreitungskanäle Radio, Fernsehen und Tonträgermärkte verkleistern und von Katmandu bis Valparaíso mehr oder weniger originalgetreu mitgesummt werden. Vielmehr ist der Begriff international in diesem Zusammenhang ganz wörtlich gemeint. Ein Schwerpunkt der Goldgräber von Global Pop First Wave liegt in der Türkei. Insbesondere in Istanbul, diese ewige Metropole zwischen Europa und Asien, Transitglanzlicht vieler persönlicher Expeditionen und Karawanen, spielt eine besondere Rolle, denn hier treffen nicht nur Reisende aus aller Welt aufeinander, sie hinterlassen auf ihrer Wanderschaft auch Gegenstände, wie Instrumente und Ideen und Lieder, die von den Zurückbleibenden aufgegriffen und ins Kulturgut der Ortsansässigen transformiert wurden. So versammelt auch »Saz Beat 2« Anadolu Rock, Orientalfunk, elektrifizierten Folk und psychedelische Musik unter besonderer Berücksichtigung eines Instruments, der Saz. Diese Langhalslaute, auch Bağlama genannt, hat sechs bis sieben Saiten und wird in der Rockmusik auch elektrifiziert gespielt. Sie ist das am meisten gespielte traditionelle Begleitinstrument in Anatolien und anderen Teilen der Türkei und hat so auch ihren Platz in der modernen Popmusik gefunden. Die Reihe »Saz Beat« von Global Pop First Wave beweist es.
— Hhv-mag.com
Is there another country with such an indelibly exotic reserve of psychedelic pop, funk, folk and rock waiting to be savoured than Turkey? The riches regularly uncovered by labels like Pharaway Sounds and collections like Saz Beat 2 : Turkish Rock, Funk And Psychedelic Music Of The 1960s And 1970s (Global Pop First Wave LP) (****), an imprint of Berlin’s Corvo records would suggest not. Saz Beat 2, like its preceeding volume is another limited edition vinyl only release which, via its selection of twelve fresh rarities, further explores the seemingly continuous cross fertilisation of styles and genres within Turkish popular music which was set in motion as a result of Turkey’s exposure to the all conquering tide of western pop and rock during the high times of the 60s and 70s.
— Grahame Bent, Shindig! (MUNDO EXOTICO COLUMN DECEMBER 2015)